Liceo San Bernardo del Viento. Colombia

In San Bernardo del Viento is een dorp in de provincie Cordoba. Cordoba is een van de armste departementen in Colombia. Hier exploiteren 2 Heezenaren een lagere school. Fried Deelen en Adriaan van der Velden. Zij doen dit omdat zij de overtuiging hebben dat de vicieuze cirkel van armoede waarin de bevolking leeft wordt veroorzaakt door het gebrek aan goed onderwijs. Het onderwijs in Colombia is gratis, voor iedereen beschikbaar maar de kwaliteit is slecht. De corruptie, het geweld en het gebrek aan controle op de kwaliteit van het onderwijs zijn daar de oorzaak van. De school is in 2001 opgericht maar is sinds de komst van de Nederlanders enorm in kwaliteit gestegen. Dit is voor een groot gedeelte gerealiseerd door de hulp die ze vanuit Nederland krijgen. Er werd ondermeer niet met studieboeken gewerkt. Dankzij de genereuze bijdrage van Wereldhuis Eindhoven zijn wij al enkele jaren in staat om met alle kinderen vanuit een studieboek te werken. Het is ongelofelijk belangrijk dat alle kinderen met dezelfde boeken werken. Omdat de meeste mensen deze boeken absoluut niet kunnen betalen mogen wij gerust stellen dat we dankzij Wereldhuis Eindhoven steeds dichter bij onze doelstellingen komen. Onderwijs dat de kinderen een kans geeft op een betere toekomst.

Adriaan vd Velden San Bernardo del Viento. Colombia.

adriaanvdvelden@hotmail.com

facebook pagina, Liceo San Bernardo del Viento

Colombia

Wereldhuis Eindhoven schonk van 2011 t/m 2013 € 7.000,- voor de aankoop van schoolboeken.

Colombia1.jpg

Colombia2.jpg